//Smerter er ikke altid farlige

Smerter er ikke altid farlige

By | 2018-09-26T11:49:50+02:00 26. september 2018|Ikke kategoriseret|

Smerter er en naturlig del af livet og hvis du træner hårdt, så er der en stor sandsynlighed for, at du vil opleve skader og smerter hen af vejen.

Smerter kan fungere som et advarselstegn forud for, eller i forbindelse med en skade, men det er også muligt at opleve smerter uden en egentlig skade. At genkende og forstå smertesignalerne er derfor vigtigt, hvis du gerne vil undgå (gen)skade eller at din træning bliver holdt tilbage af ufarlige smerter.
Er der tale om akutte, skærende smerter, der opstår i forbindelse med en bevægelse/belastning, så er det ofte ensbetydende med at man først bør ophøre aktiviteten. Det kan være nødvendigt at aflaste, justere teknik eller andre akutte tiltag for at undgå at en skade opstår eller forværres.

Drejer det sig i stedet om smerter, der i forvejen er til stede og ikke forværres af aktiviteten vil det tværtimod ofte være okay at fortsætte. Faktisk vil det ofte være anbefalelsesværdigt, da fysisk aktivitet (træning) lindrer smerter i bevægeapparatet. Det er en af grundene til at træning netop anbefales i forbindelse med smerter.

Der findes mange eksempler på smerter i forbindelse med ikke-farlige tilstande. Et eksempel er smerter i en stiv lænd efter længere tids inaktivitet (sidden/liggen). I et sådant tilfælde bør man så vidt muligt holde ens almindelige aktivitetetsmønster og netop bevæge sig indtil lænden vender tilbage til normal tilstand.

Imens det står på, kan det være en god idé at reducere belastningen, da smerter kan lede til ændrede bevægemønstre (kompensationsstrategier) og nedsat muskelaktivering, hvilket kan lede til uhensigtsmæssige belastninger, som kroppen ikke er vant til. Disse kan skabe dårlig teknik og i uheldige tilfælde lede til skader.
Det er altid fornuftigt at være en anelse forsigtig, hvis man er i tvivl om hvorvidt man er i gang med at forvolde skade på sig selv.