//Walk the walk – lead by example

Walk the walk – lead by example

By | 2018-09-26T11:46:43+02:00 26. september 2018|Ikke kategoriseret|

Jeg går meget op i selv at kunne stå inde for de ting, jeg forsøger at lære andre. En art “talk the talk, walk the walk”, om man vil. Det er et vigtigt element i, at jeg har det godt i mit virke som både fysioterapeut og personlig træner.
Det er omfattende og drejer sig både om acceptabel teknik, konsekvent træningsplanlægning, håndtering af skavanker, respekt for det resterende liv, generel sundhed og mentaliteten under træningen. Hvis jeg ikke selv kan stå inde for dét, jeg forsøger at lære fra mig, så kan jeg heller ikke forvente, at mine klienter, patienter og atleter gør det. “Lead by example”, som man siger.
Meget af mit arbejde med mennesker fokuserer på at hjælpe dem med selv at forbedre deres svage sider – uanset om det drejer sig om smertehåndtering og genoptræning, trænings rutine, mentale udfordringer eller slet og ret svage punkter i en øvelse.

Med ovenstående in mente er jeg også nødt til at reflektere over mine egne behov for forbedring (i et bredt perspektiv). I dag blev jeg mindet om et af mine svage punkter – min mentalitet i dødløft. Så snart vægten ryger over de 240 kg (kun 88% af stævnemax) bliver det i lige så høj grad en mental belastning som det fysiske. For mig skyldes det formentlig kombinationen af, at dødløft er den øvelse, hvor der er størst betydning af at være psyket op (noget jeg generelt undgår og fraråder i almindelig træning) samt mindet om en ondskabsfuld balleskade i teenage-årene 🍑. Jeg vil gribe det an for mig selv på samme vis som ved andre: arbejde med det mentale aspekt, øve mig i tankemønstrene og rutinen omkring løftet samt øge vægt og RPE i et tempo, jeg er komfortabel med. Ingen stress. Tillid til processen.