//Udafrotation i skulderen

Udafrotation i skulderen

By | 2018-11-29T13:25:59+02:00 29. november 2018|Ikke kategoriseret|

Har du smerter i håndled, underarm, albue eller skulder i forbindelse med styrketræning?

Så kan det skyldes belastningen, der opstår i bevægekæden fra hånd til skulder (og i modsat retning), hvis din udafrotation i skulderen er utilstrækkelig. For lidt udafrotation i skulderen kan nemlig føre til at du positionerer, bevæger og belaster dig uhensigtsmæssigt i en del øvelser, der belaster arm og skulder. Dette øger risikoen for at overbelaste væv, der ikke er nået at blive tilvænnet belastningen eller er uhensigtsmæssigt svagt i forhold til andet, stærkere væv.

Resultatet af dette kan blive sarte og overbelastede håndled, spændte underarme, golfalbuer og irritation på forsiden af skulderen. Alle disse skavanker kan adresseres med genoptræningsøvelser, der gør vævet stærkere og man kan også forsøge at vælge øvelser/tekniske varianter, der sørger for at træne udenom generne. Ofte vil det dog kun aflaste symptomerne og ikke afhjælpe selve problemet – den manglende bevægelighed.

En af mine personlige favoritøvelser til at forbedre udafrotation i skulderen foregår med kosteskaft som vist på videoen. Armen sættes i spænd via kosteskaftet på ryggen og tvinges mod udafrotation af den modsatte arm, der trækker fremad. Sørg for at holde brystet højt og skulderbladet sat ind imod brystkassen, hvor det skal befinde sig i de fleste øvelser.

For at du kan forvente en forbedring af at arbejde med din udafrotation skal du opleve, at den symptomatiske side vil føles strammere end den normale side (det kan selvfølgelig kun gælde, hvis ikke problemet er i begge sider) og der skal gerne opstå en lindring af symptomer i en ellers problematisk øvelse umiddelbart efter du har lavet øvelsen (vær opmærksom på at området ikke allerede er generet). Udover dette kan øvelsen udføres som en strækkeøvelse flere
gange dagligt for at opnå en større og hurtigere effekt.